Dempen ongedaan maken Demp gebruiker

Ruud

Ruud

2 dagen geleden

Discussie titel: Hoe om te gaan met een hellingbaanverwarming

Goed onderwerp, goede vragen! Worstel er zelf ook mee.

Heb twee hellingsbanen: eentje inpandig naar parkeerkelder, eentje uitpandig naar een paarkeer dek.

Ik vond verbruik, milieubelasting en kosten zeker een behoorlijk ding! Meer dan mogelijk een deukje - je gaat immers niet volgas een hellingsbaan om met kans op letsel. Wettelijke verplichting? - ik weet het niet. Ik heb jaren geleden de boel uitgeschakeld en manage ze handmatig bij combinatie regen/sneeuw/vries. Feitelijk zo hooguit 5 dagen per winter ipv 3 maanden zodra temparatuur onder 5 graden komt.

Inpandig zie ik zo ie zo geen risico en gladheid.Komt niet genoeg water en lucht temparatuur in kelder niet onder de 5 graden en trekt over de hellingsbaan naar buiten.

Zorgen voor aansprakelijksheids - en bestuur aansprakelijks verzekering. Je hoeft geen veiligheids expert te zijn.

Ruud

Ruud

op November 1, 2022

Discussie titel: Kleine VvE's hoeven zich niet aan reglement en wet te houden volgens de kantonrechter

In een grote VVE ook niet :P

Belangrijk is dat bestuur en vergadering handelen in belang van de VVE en eigenaren waarbij intergriteit bestuurders voor staat.

Maar als ik elk jaar opnieuw moet smeken voor vrijwilligers voor bijvoorbeeld de kascontrole en niemand stelt zich beschikbaar... tsja dan is het klaar. Goed notuleren dat feit. Zelfs mijn jaarlijksegrap dat als ik dan komend jaar maar weer  luxevakantie ga houden op de Malediven , zorgt niet eens voor kascontrole of twijfels over mijn integreiteit.

"Doing the right thing"  en vertrouwen, stukken belangrijker dan regels naleven.

Ruud

Ruud

op September 12, 2022

Discussie titel: Belonen van zelfwerkzaamheid bij onderhoud gemeenschappelijke delen

Er zijn zeker alternatieven :)

Paul, moet bij jouw in de VVE elke uitgaaf aan de vergadering worden voorgelegd? Moet onwerkbare situatie zijn..... 

Ruud

Ruud

op September 9, 2022

Discussie titel: Belonen van zelfwerkzaamheid bij onderhoud gemeenschappelijke delen

Bob zei:
Het antwoord is en blijft nee. Een vrijwilligersvergoeding vereist een vergaderbesluit. Dat het besluit er in de geschetste situatie (ongeschonden) komt lijkt me ongelooflijk sterk.

Onzin dat een vrijwilligersvergoeding een vergaderbesluit vereist. Het is maar hoe je het optuigd.

Ook dikke vette onzin dat een VVE slechts vrijwilligersvergoedingen kan vergoeden voor verrichte arbeid aan gemeenschap door eigen leden, bewoners of wat dan ook.

Mensen werken een stuk harder en gemotiveerder voor twee, drie tientjes per uur :) gemakkelijker te krijgen vooral ook :)

Ruud

Ruud

op August 30, 2022

Discussie titel: appartement als kamerverhuur

Ja en? 

Makelaar is geen lid van de VVE en vast nooit een gevolmachtigde - dat vetrouw je een makerlaar toch niet toe :P

Als bestuurder heb ik geen trek om met derden te soebatten waar eigenaren hun eigen zaakjes niet regelen.

Zeker verhuurmakelaars kunnen kapot vallen met hun bemoeienissen... 

Ruud

Ruud

op August 30, 2022

Ja en? 

Makelaar is geen lid van de VVE en vast nooit een gevolmachtigde - dat vetrouw je een makerlaar toch niet toe :P

Als bestuurder heb ik geen trek om met derden te soebatten waar eigenaren hun eigen zaakjes niet regelen.

Zeker verhuurmakelaars kunnen kapot vallen met hun bemoeienissen... 

Ruud

Ruud

op August 30, 2022

Waarom ingaan op een verzoek van een makelaar? Is geen partij voor de VVE.

Ruud

Ruud

op August 19, 2022

Discussie titel: ALV en concept notulen zijn ineens vastgestelde notulen

Wat is nu precies je punt? Staan in notulen de genomen besluiten onjuist weergegeven?

Ik neem aan dat leden vooraf aan vergadering notulen krijgen (liever zo kort mogelijk na de vergadering)? Staan er onwaarheden in, heeft elk lid verantwoordelijk om daar het bestuur op aan te bespreken. Het liefst is op een vergadering vaststellen notulen voorgaande vergaderingen een formaliteitje van halve minuut - en vooral geen discussie of gezamenlijk wijzigen!

Ruud

Ruud

op July 25, 2022

Discussie titel: VVE betalingen uitvoeren

Toen ik bestuurder werd zo'n 7 jaar geleden mijn eerste actie. Immers was er bij ons ook zo'n 1,5 ton weg (en alles teruggehaald :). VVE beheerders zijn alles behalve professioneel. Zijn ze niet malafide, is het gewoon een ongecontroleerlde bagger business zonder kwaliteitsstandaarden en kennis.

Veel voorkomende fout ook dat beheerders als bestuurder worden ingeschreven in KVK zonder beperkingen....

Enfin, zakelijke rekening bij ABN laat duale authorisatie zeker toe. En dit bieden alle banken. Als het maar zakelijke rekeningen zijn.

Beheerder zet opdrachten klaar, heeft koppeling met Twinq voor import dagelijkse transacties. Twee bestuuurders geven authorisatie op elke opdracht. Zo moet het. 1 bestuurder met zelfstandige bevoehdheden kan ook frauderen.

VVE's zijn werkelijk niets bewust van interne controle maatregelen. Kascontroles zijn ook een lachertje. Nu is niet idereen accountant, maar mensen denken na over wat ze zien. Niet over wat ze niet zien (negatieve controles en audit termen). 

Ruud

Ruud

op July 11, 2022

Discussie titel: jarroverzichtbank in twinq

Kascontrole moet zich ook al niet al te druk maken beperkingen beheerder etc. Gewoon bij bestuur/penningmeester droppen.