Bovenwoning kopen - 40% stemrecht

× Fout! Er is een onbekende fout opgetreden. Gelieve het opnieuw te proberen.

bovenwoning40

bovenwoning40

op November 16, 2021

Beste forum leden, wij gaan binnenkort een appartement kopen. Het betreft een bovenwoning. Samen met de benedenwoning is er een bestaande VvE. Het stemrecht is als volgt geregeld: 10 stemmen, waarvan 6 voor de benedenwoning en 4 voor de bovenwoning. Besluiten zijn op basis van absolute meerderheid van de stemmen.

Aangezien wij de bovenwoning kopen, hebben wij altijd een minderheid van stemmen. Dit is de eerste keer dat wij een appartement kopen dus ik weet niet wat normaal is. Komt dit vaker voor? Komen wij hierdoor niet in een situate, waar de eigenaar van de benedenwoninig feitelijk alles te zeggen heeft in de VvE? Zo ja, hoe kunnen wij die situatie veranderen?

Alvast bedankt!

Bob

Bob

op November 16, 2021

Naar ik uit jouw post begrijp heb je de opgegeven informatie uit de akte van splitsing (AvS).

Bij besluiten die kunnen worden genomen met een gewone meerderheid delf je immer het onderspit. Het besluit is genomen en alleen bij de rechter kun je een poging wagen om het besluit ongedaan te maken. 

Bij besluiten waarvoor een gekwalificeerde meerderheid (hoger quorum en versterkte stemmenmeerderheid) nodig is kan het anders liggen. De AvS geeft daarover uitsluitsel. 

Of het vaker zo geregeld is doet er wat mij betreft niet toe. De AvS is "heilig" en staat voor jouw bovenwoning zo vast als een huis. De kans om de AvS gewijzigd te krijgen naar jullie smaak acht ik nihil.

De enige werkende oplossing is helaas niet kopen.

Bezint eer ge begint!

Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op November 16, 2021

er is wel een mogelijkheid om dit tot 5-5 te krijgen maar dan moet wel de splitsingsakte aangepast worden en daarbij heb je de medewerking nodig van de onderste woningeigenaar EN de banken....

is de kostenverdeling hetzelfde? dan zou je nog een kans kunnen maken bij de rechtbank onder eht kopje billijkheid....