VVE betalingen uitvoeren

× Fout! Er is een onbekende fout opgetreden. Gelieve het opnieuw te proberen.

Buurman

Buurman

op July 24, 2022

Dit is de reden (artikel in het AD van vandaag) waarom ik altijd stel: geef een beheerkantoor nooit het alleenrecht om grote bedragen over te laten maken, maar zorg in die gevallen voor een- of meer bestuurslid/leden die de overboeking ook van een (elektronische) handtekening moet/en voorzien.

Dat wordt momenteel door veel banken moeilijk gemaakt, maar het is nog wel mogelijk.

Als bestuur kan je er voor kiezen alle betalingen, de reguliere als schoonmaak-verzekeringen e.d. daargelaten, door minimaal twee bestuursleden te laten overmaken.

==================================================================================

Man verduistert 7 ton van VVE’s, maar politie en justitie laten de zaak zitten: ‘Frustrerend en teleurstellend’

Een man (57) uit het Gelderse Beuningen verduisterde zo’n 7 ton van ruim dertig Verenigingen van Eigenaren (VVE) in Nijmegen, Wijchen en Groesbeek. Maar wordt niet vervolgd, blijkt nu.

Frank Houtappels 23-07-22, 21:23 Laatste update: 06:27

De schade loopt in de tonnen, honderden mensen zijn benadeeld, er liggen meerdere aangiften, de bewijzen druppelen binnen en: de verdachte bekent. Toch stellen politie en justitie geen strafrechtelijk onderzoek in tegen een man (57) uit Beuningen, die geld verduisterde van ruim dertig Verenigingen van Eigenaren in en om Nijmegen.

Wat maanden in stilte gebeurde kwam vorige maand naar buiten: verschillende mensen die het beheer van hun appartementencomplex hadden uitbesteed aan VvE Beheer Nijmegen, ontdekten dat er geld verdwenen was van de gezamenlijke rekening. Die rekening moeten bewoners van appartementen hebben om het gebouw waarin ze leven te onderhouden.

Ik heb tweeënhalf uur bij de politie gezeten voor de aangifte. Alles tot in detail doorgeno­men, bewijzen neergelegd. Dit is toch geen moeilijke zaak, lijkt mij

Hans Holleman , eigenaar van appartementen in Nijmegen

Schilders, schoonmakers en monteurs kregen niet meer betaald en de beheerder leek onvindbaar. Al snel bleek dat hij als eigenaar van het bedrijf VvE Beheer Nijmegen maandenlang bedragen overmaakte naar zijn privérekening. Soms boekte hij het geld ook weer terug. Geld wegsluizen bij VVE’s is vrij eenvoudig, zeggen deskundigen.

De dader wordt niet vervolgd

Meerdere VVE’s deden aangifte bij de politie. Hoeveel precies is niet duidelijk, het zijn er zeker zes. Maar een strafrechtelijk onderzoek komt er niet, laten politie en Openbaar Ministerie (OM) nu na ‘zorgvuldige bestudering’ weten in een brief aan de VVE’s die aangifte hebben gedaan. 

De reden: er zijn te weinig mensen om zo’n onderzoek uit te voeren, andere zaken gaan voor. Geweldsdelicten, bijvoorbeeld. ‘De opsporingscapaciteit is beperkt en dit dwingt tot het maken van keuzes’. 

De politie ontving ‘meerdere’ aangiftes, en daaruit ontstond het beeld dat de beheerder ‘voor een aanzienlijk bedrag geld heeft verduisterd’, laat de politie in een reactie per mail aan De Gelderlander weten. ‘Deze man heeft zich bij de politie gemeld en bekend dat hij hiervoor verantwoordelijk is. Een deel van het geld is weer teruggestort. Het OM heeft besloten dat er geen verder onderzoek gedaan wordt in de zaak.’

‘Snappen dat dit enorm teleurstellend kan zijn’

De politie en het OM moeten scherp kiezen welke zaken wel en niet onderzocht worden, schrijft de politie, omdat er altijd meer zaken zijn dan dat er onderzoekscapaciteit is. ‘Er wordt afgewogen hoe groot de impact op de slachtoffers en maatschappij is. Het onderzoeken van deze zaak zou betekenen dat andere onderzoeken stilgelegd moesten worden. De andere onderzoeken draaiden om High Impact Crimes (bijvoorbeeld zaken met slachtoffers van geweldsmisdrijven), terwijl dit onderzoek draait om financiële schade.’

Het verdwenen geld is ook via een civielrechtelijke procedure terug te vorderen, zeggen politie en OM. ‘Terwijl slachtoffers van High Impact Crimes meestal geen andere mogelijkheid hebben om hun recht te halen. Daarom wordt er geen verder onderzoek gedaan in de zaak rond de VVE’s.’ Het OM snapt ‘dat dit voor slachtoffers enorm teleurstellend kan zijn’.

Het OM wil niet ingaan op verdere vragen over het signaal dat deze seponering afgeeft. Kun je in Nederland dus ongestoord frauderen? Scheelt het in deze zaak niet enorm dat er al een verdachte in beeld is die zijn betrokkenheid heeft toegegeven? Ook de persofficier van justitie wil niet mondeling reageren, zegt een woordvoerster van het OM. ,,Hier gaan we het bij laten. Dat is gewoon afgesproken.”

Gevraagd om een reactie laat burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen weten dit ‘een zeer forse vorm van oplichting’ te vinden. ‘Waarbij mijn sympathie uitgaat naar alle gedupeerden. Het besluit om niet te vervolgen is de verantwoordelijkheid van het OM’.

Schade al meer dan 7 ton

In totaal is nu van 32 VVE’s bekend dat ze waarschijnlijk geld kwijt zijn. Vrijwilligersorganisatie Over Rood bemiddelt tussen de fraudeur en de VVE’s, in de hoop dat het geld terugkomt. Over Rood schat de schade op ruim 7 ton. Enkele VVE’s hebben beslag laten leggen op het huis van de man uit Beuningen. Dat huis staat te koop voor een bedrag tussen de 6 en 7 ton.

Boris Wielinga van Over Rood wil zich niet te veel met de aangiftes bemoeien, zegt hij. Over Rood heeft nu eenmaal een bemiddelende rol, en probeert er vooral voor te zorgen dat er zoveel mogelijk geld overblijft voor alle schuldeisers. Aangiftes of een eventuele faillissementsaanvraag door wie dan ook, kunnen dat proces verstoren, zegt hij. ,,Al kan ik me de frustratie bij de VVE’s over de aangifte wel voorstellen.”

De hoofdrolspeler in dit verhaal, de 57-jarige man uit Beuningen, laat weten dat hij momenteel bij vrienden in het buitenland verblijft. Hij zegt dat hij de intentie heeft de schulden terug te betalen.

Frustrerend

,,Het is frustrerend en teleurstellend”, zegt Hans Holleman uit Groesbeek, eigenaar van enkele appartementen in de Schepenenstraat en de Kanunnik Boenenstraat in Nijmegen. ,,Ik heb tweeënhalf uur bij de politie gezeten voor de aangifte. Alles tot in detail doorgenomen, bewijzen neergelegd. Dit is toch geen moeilijke zaak, lijkt mij.”

Peter Timmermans uit Wijchen is de nieuwe beheerder van enkele VVE’s. Hij deed aangifte en maakt nu bezwaar tegen de beslissing van het OM om geen vervolging in te stellen. De VVE’s waarvoor hij de belangen behartigt hebben voor 90.000 euro, 25.000 euro en 44.000 euro schade.

Hij hoopt dat de politie vergeten is de zaken van verschillende VVE’s samen te voegen, en dus mogelijk nog een versnipperd beeld heeft van de werkelijke schade.

‘Dit kan toch niet’

Timmermans hoopt dat het alsnog tot rechtsvervolging komt. ,,Ik heb geen mening over de hoogte van de straf die zou moeten volgen, daar ga ik niet over. Maar je hebt hier te maken met zo'n dertig VVE’s, reken maar uit: misschien wel vijfhonderd mensen, dat zijn gewone mensen, geen mensen die op de goudkust wonen.

En dan het geld: het gaat hier nu al over 7 ton. Dit kan toch niet ongestraft gebeuren? Het zou mijn eer toch te na zijn als iemand hier mee weg kan komen.”

DikOz

DikOz

op July 25, 2022

....   

Dat wordt momenteel door veel banken moeilijk gemaakt, maar het is nog wel mogelijk.

........

bij welke banken kan dat? Ik probeer ABN die zegrzegt een volledig 2 handtekeningen systeem te hebben.

Ruud

Ruud

op July 25, 2022

Toen ik bestuurder werd zo'n 7 jaar geleden mijn eerste actie. Immers was er bij ons ook zo'n 1,5 ton weg (en alles teruggehaald :). VVE beheerders zijn alles behalve professioneel. Zijn ze niet malafide, is het gewoon een ongecontroleerlde bagger business zonder kwaliteitsstandaarden en kennis.

Veel voorkomende fout ook dat beheerders als bestuurder worden ingeschreven in KVK zonder beperkingen....

Enfin, zakelijke rekening bij ABN laat duale authorisatie zeker toe. En dit bieden alle banken. Als het maar zakelijke rekeningen zijn.

Beheerder zet opdrachten klaar, heeft koppeling met Twinq voor import dagelijkse transacties. Twee bestuuurders geven authorisatie op elke opdracht. Zo moet het. 1 bestuurder met zelfstandige bevoehdheden kan ook frauderen.

VVE's zijn werkelijk niets bewust van interne controle maatregelen. Kascontroles zijn ook een lachertje. Nu is niet idereen accountant, maar mensen denken na over wat ze zien. Niet over wat ze niet zien (negatieve controles en audit termen). 

Rolando

Rolando

op July 25, 2022

Interessant verhaal.

Welke banken denken met de oude VVE's mee?

Ik ben bestuurder in een kleine VVE van 11 appartementen.
Wij doen het bestuur met zijn drieen.
Ik ben de penningmeester en beheer nu de financieen.
De VVE is uit 1981 dus valt onder de statuten en splitsingsreglement van 1973.
Ik ben jurist maar ik een andere bewoner hebben al vaak met Vereniging Huiseigenaren gebeld voor juridisch advies omtrent de btalingsbevoegdheid.
Op moment als wij zouden internetbankieren bij de ABN is alleen de voorzitter betalingsbevoegd.
Ik en de degene die het secretariaat beheert niet.
Bij het bellen met de ABN, geven ze aan, dan moet u dat wijzigen bij de Kamer van Koophandel.
Als je dan contact opneemt met de Kamer van koophandel opneemt dan vertellen ze je, wij kunnen dat niet wijzigen, u moet eerst naar de notaris.

Het komt er dus op neer dat je naar de notaris moet om die betalingsbevoegdheid te wijzigen.
Wij werken dus nog steeds bij incidentele betalingen met papieren overschrijvingsformulieren die door twee personen van het bestuur getekend moeten worden.
Welke bank denkt wel mee met een oudere VVE?
Hoe hebben andere VVE’s dit opgelost?
Zijn er nog andere oplossingen?

Alvast dank!

GerardB50

GerardB50

op July 26, 2022

Het wijzigen van een bevoegdheid bij de KvK is een kwestie van het invullen van enige webpagina's en vervolgens een online tekenen van de wijziging. Diegene die de wijziging gaat aanbrengen moet wel daartoe bevoegd zijn binnen de bevoegdheden zoals vastgelegd bij de inschrijving bij de KvK.

Er is ZEKER GEEN notaris benodigd voor het doen van deze wijzigingen.

Rolando

Rolando

op July 26, 2022

GerardB50 zei:

Het wijzigen van een bevoegdheid bij de KvK is een kwestie van het invullen van enige webpagina's en vervolgens een online tekenen van de wijziging. Diegene die de wijziging gaat aanbrengen moet wel daartoe bevoegd zijn binnen de bevoegdheden zoals vastgelegd bij de inschrijving bij de KvK.

Er is ZEKER GEEN notaris benodigd voor het doen van deze wijzigingen.

Waarom krijgen we dan iedere keer te horen van de Kamer van Koophandel telefonisch dat er niks gewijzigd kan worden?

Weet jij hoe ik het online kan wijzigen?

Rolando

Rolando

op July 29, 2022

Ik heb gebeld met Vereniging Eigen Huis en ook de Kamer van Koophandel.

Jurist van Vereniging Eigen Huis stelt dat de "administrateur" het bestuur is, dus Voorzitter,Penningmeester,Secretariaat.

Kamer van Koophandel stelt we zijn alle drie even zoveel bevoegd.

Waarom doet de ABN zo moeilijk?

Wie kan mij adviseren over te stappen naar een bank die meedenkt met een VVE?

Buurman

Buurman

op July 30, 2022

Een bank zal niet meedenken met een VVE en als ze dat wel zouden doen zou ik dat niet willen.

Het spreekwoord "Schoenmaker blijf bij je leest" zegt hopelijk voldoende.

Als tip geef ik je mee voor dergelijke en andere juridisch zaken contact op te nemen met Rijssenbeek advocaten. Zij zijn tietallen jaren een op VVE'en gericht kantoor.

Als bestuur zou ik op de komende ALV voorstellen een abonnement bij ze te nemen.

Je kan sowiesie hun regelmatig uitgegeven nieuwsbrieven ontvangen, waar vaak erg nuttige info in staat. Inschrijven daarop kan via hum website.

GerardB50

GerardB50

op August 13, 2022

Rolando zei:

Waarom krijgen we dan iedere keer te horen van de Kamer van Koophandel telefonisch dat er niks gewijzigd kan worden?

Weet jij hoe ik het online kan wijzigen?

1e stap, maak een account aan op KVK.NL

2e stap, login met de Gratis aangemaakte account

3e stap, kies in de bovenbalk de keuze Inschrijven & Wijzigen

4e stap, kies vervolgens wijzigen en volg de aanwijzingen op de pagina's

Voorwaarde is wel dat diegene die aanlogt met een account, bij de kvk is aangemekrt als iemand met bepaalde bevoegdheden, dat is voor iedereen op te vragen door een KVK inschijving van die VvE op te vragen, op deze inschrijving staan, als men het goed gedaan heeft, alle bestuursleden en overige gemachtigden met de daar verbonden bevoegdheden. Dit overzicht is niet gratis, maar kost in wezen een habbekrats.

GerardB50

GerardB50

op August 13, 2022

Rolando zei:

Ik heb gebeld met Vereniging Eigen Huis en ook de Kamer van Koophandel.

Jurist van Vereniging Eigen Huis stelt dat de "administrateur" het bestuur is, dus Voorzitter,Penningmeester,Secretariaat.

Kamer van Koophandel stelt we zijn alle drie even zoveel bevoegd.

Waarom doet de ABN zo moeilijk?

Wie kan mij adviseren over te stappen naar een bank die meedenkt met een VVE?

Wij zijn begin 2021 overgestapt van ABNAMRO naar de ING.

Hiervoor eerst de zakelijke rekening openen bij de ING onder het Vereniging en Staichtingen pakket. Vervolgens met behulp van de overstapservice overgestapt van ABNAMRO naar de ING. Pas 1 jaar later kun je de rekening van de ABNAMRO opheffen.

Zodra je over bent kun je de "wettelijk vertegenwoordiger" via MijnIng het dubbel autoriseren van betalingen laten aanzetten. De wettelijk vertegenwoordiger is 1 van de bestuursleden en niet de eventueel gevolmachtigde zoals een beheerder.

Het dubbel autoriseren geschiedt via de verzendlijst van de opdrachten onder MijnIng.