appartement als kamerverhuur

HLubbers

HLubbers

op August 25, 2022

Onlangs is een appartement in ons complex verkocht aan een belegger. Van de verhurend makelaar kregen wij het verzoek of wij voor de deur van de buitenhal 14! sleutels wilde aanleveren. Wij hebben dus het vermoeden dat er in het appartement kamerverhuur gaat plaatsvinden. We hebben natuurlijk in onze splitsingsakte gekeken maar die stamt al uit 1985 en er wordt niets opgemerkt over kamerverhuur.

Het kan natuurlijk allemaal meevallen maar er zijn ook helaas voldoende voorbeelden waaruit blijkt dat dit een vervelende situatie kan gaan worden. Wij hebben als bestuur onze beheerder verzocht om een gebruikersverklaring op te stellen zodat we in ieder geval weten wie er uiteindelijk komt te wonen. 

Ik heb even verder gekeken op internet en ik zag dat als er meer dan 4 huurders niet behorend tot een gezin in een appartement komen wonen dat er dan inspectie van de brandweer dient plaats te vinden. Ik heb gekeken of onze gemeente speciale regels heeft uitgevaardigd omtrent kamerverhuur, maar vooralsnog heb ik die niet kunnen vinden.

Onze vraag is: of er ook nog andere dingen zijn waar we aan moeten denken??  

Carla

Carla

op August 25, 2022

HLubbers, in een eerdere post van je las ik dat jullie VvE gebonden is aan modelreglement 1983. Daarin staan wel wat artikelen met betrekking tot verhuur/huurders. Zie b.v. art.24 e.v. 

Verder neem ik aan dat er al wel navraag is gedaan, door het bestuur,  naar de bedoeling van het aanleveren van 14 sleutels?

Met vriendelijke groet,

Carla

Paul

Paul

op August 26, 2022

Kijk ook je splitsingsakte na, misschien dat daarin ook nog iets staat mbt kamerverhuur.

zoals carla al aangeeft, laat iedere gebruiker/huurder tekenen!

Buurman

Buurman

op August 26, 2022

Als er een hypotheek op het pand rust moet veelal de hypotheekverstrekker toestemming tot verhuur verlenen.

Laat verhuurder huurder(s) het HHR onderteken. 

HLubbers

HLubbers

op August 27, 2022

Er waren wat problemen met dit forum. Ik dacht dat mijn post ook nog niet was geplaatst. Wij hebben inderdaad modelreglement 1983. Maar daarin wordt kamerverhuur niet uitgesloten. Wel dienen de huurders een gebruikersverkjlaring af te geven. Deze zijn we nu ook aan het opstellen. De verhurend makelaar kwam met het verzoek voor de sleutels, wij hebben inderdaad gevraagd wat hij met 14 sleutels moet. Antwoord hebben wij nog niet gekregen.

In de splitsingsakte is helaas niets omtrent verhuur opgenomen.

HLubbers

HLubbers

op August 27, 2022

Er waren wat problemen met dit forum. Ik dacht dat mijn post ook nog niet was geplaatst. Wij hebben inderdaad modelreglement 1983. Maar daarin wordt kamerverhuur niet uitgesloten. Wel dienen de huurders een gebruikersverkjlaring af te geven. Deze zijn we nu ook aan het opstellen. De verhurend makelaar kwam met het verzoek voor de sleutels, wij hebben inderdaad gevraagd wat hij met 14 sleutels moet. Antwoord hebben wij nog niet gekregen.

In de splitsingsakte is helaas niets omtrent verhuur opgenomen.

Paul

Paul

op August 28, 2022

kijk dan ook wat de gemeente als voorwaarden stelt en de regels omtrent brandveiligheid!

Ruud

Ruud

op August 30, 2022

Waarom ingaan op een verzoek van een makelaar? Is geen partij voor de VVE.

Bob

Bob

op August 30, 2022

Ruud zei:

Waarom ingaan op een verzoek van een makelaar? Is geen partij voor de VVE.

Misschien omdat de makelaar optreedt namens de eigenaar?
Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!