Bouwvallig pand buren

HLubbers

HLubbers

op April 25, 2022

Wij hebben een VVE van 46 appartementen lopend van nr 6 tot 96. Onze buurman van nr 4 , heeft onlangs zijn pand verkocht (stond al lange tijd leeg) en dit pand gaat gesloopt worden.

Nu is het volgende geval: Tussen ons object en nr 4 liep in een heel ver verleden een looppad naar het schurencomplex van de VVE. In de jaren 80 van de vorige eeuw heeft waarschijnlijk het bestuur van de VvE de eigenaar van het pand op nr 4 toestemming verleend om op de grond van de VVE een schuurtje te bouwen. (geen idee of daar een erfdienstbaarheid is voor afgegeven, ook geen idee of voor de bouw van het schuurtje ooit vergunning is verleend).

De VvE zou natuurlijk graag zien dat na sloop het looppad weer in ere wordt hersteld. Vraag is: Is dat mogelijk en hoe zouden we zoiets kunnen aanvliegen???

Daarnaast speelt ook nog de beroerde onderhoudsstaat van het pand op nr 4. Bij de voorjaarsstormen in februari zijn behoorlijk wat dakpannen naar beneden gevallen. Als ik nu kijk op het dak dan liggen er veel dakpannen los. De gemeente heeft dranghekken op de stoep geplaatst maar ik vraag mij af of dit bij flink veel wind wel voldoende is.

Wat kunnen we het beste doen?? Nieuwe eigenaar aanschrijven met verzoek tot reparatie?? Volgens mij kan ook de gemeente een aanschrijving doen met het dwingende verzoek tot herstel. 

Bijlage 1 

Paul

Paul

op April 25, 2022

looppad kun je een verzoek toe indienen bij de huidige eigenaar maar deze is dit nu niet meer verplicht, verjaring speelt in deze de hoofdrol tenzij er een overeenkomst is gesloten waarin dit duidelijk is afgesproken dat dit in dit geval niet geld!

https://www.amsadvocaten.nl/de-rechtsgebieden/verbintenissenrecht/verjaring-en-stuiting-van-de-verjaring/

voor de rest schrijf de nieuwe eigenaar aan, meld de huidige situatie en vraag deze maatregelen te nmen om de situatie veilig te maken, werkt dit niet verzoek dan de gemeente in te grijpen.

https://vng.nl/sites/default/files/2019-11/handhaving-door_20191017.pdf

HLubbers

HLubbers

op June 4, 2022

Wij hebben een brief geschreven aan de eigenaar van het pand. Hier geen reactie op gehad. Uiteindelijk telefonisch contact gezocht met het bedrijf. Zij beloofde dat e.e.a. eind mei begin juni zou worden aangepakt. Vorige week zijn de losliggende pannen verwijderd. Er zit nu wel een gat in het dak, dus het regent daarbinnen. Maar de gevaarlijke situatie is inmiddels wel opgelost dus.