Hoe om te gaan met een hellingbaanverwarming

Joep

Joep

op November 29, 2022

Veel appartementen hebben een parkeergarage onder het gebouw die te bereiken is via een hellingbaan.

Vaak wordt de hellingbaan uitgerust met een electrische hellingbaanverwarming die in koude periodes veel enegie kost. Het benodigde vermogen wordt vaak ontworpen op ca. 200-300 [W/m2] waardoor je met een gemiddelde hellingbaan al snel rond de 10.000 [kW] uitkomt. Bij winterse omstandigheden wordt dit dan grote energieverbuiker van een appartement en met de huidige energiepijzen een behoorlijke kostenpost. VvE’s kunnen overwegen om de hellingbaan verwarming uit te zetten en bijv. zand en of zout gaan strooien als alternatief.

Hierbij zijn lastige afwegingen te maken:

1. Is het in tijden van een energiecrisis maatschappelijk wel verantwoord om beton of klinkers in de buitenlucht te gaan verwarmen.?
  2. Is de aanwezigheid van een verwarmingsysteem in de hellingbaan verplicht of is een extra ruwe toplaag ook een optie?
  3. Dient de hellingbaanverwarming uitsluitend ter verhoging van de veiligheid?
  4. Is er ook een bouwkundige reden voor de hellingbaanverwarming zoals bijv. dat het ongewenst is om strooizout te gebruiken in de buurt van metselwerk en beton i.v.m. kans op aantasting daarvan?
  5. Brengt een defect of het uitschakelen van de verwarming, aansprakelijkheidsrisico’s met zich mee voor de VvE, bij een ongeval met blijvend letsel?
Ruud

Ruud

op November 29, 2022

Goed onderwerp, goede vragen! Worstel er zelf ook mee.

Heb twee hellingsbanen: eentje inpandig naar parkeerkelder, eentje uitpandig naar een paarkeer dek.

Ik vond verbruik, milieubelasting en kosten zeker een behoorlijk ding! Meer dan mogelijk een deukje - je gaat immers niet volgas een hellingsbaan om met kans op letsel. Wettelijke verplichting? - ik weet het niet. Ik heb jaren geleden de boel uitgeschakeld en manage ze handmatig bij combinatie regen/sneeuw/vries. Feitelijk zo hooguit 5 dagen per winter ipv 3 maanden zodra temparatuur onder 5 graden komt.

Inpandig zie ik zo ie zo geen risico en gladheid.Komt niet genoeg water en lucht temparatuur in kelder niet onder de 5 graden en trekt over de hellingsbaan naar buiten.

Zorgen voor aansprakelijksheids - en bestuur aansprakelijks verzekering. Je hoeft geen veiligheids expert te zijn.

Paul

Paul

op December 1, 2022

Zout tast alles aan dus ook stenen en beton al is het niet zo dat dit per direct is.

Verwarming kun je natuurlijk enkel aanzetten als dit echt nodig is, optie is om dit per baan te regelen ipv centraal aan te sturen, weet niet hoe dit geregeld is in de splitsingsakte maar je kunt er ook nog aan denken om de aansluiting om te leiden naar ieder appartement apart zodat de bewoners zelf dit kunnen regelen maar ook de rekening betalen.

zand is wel een optie maar denk hioerbij ook aan zand welk het riool inspoeld!

Joep

Joep

op December 1, 2022

Paul zei:

Zout tast alles aan dus ook stenen en beton al is het niet zo dat dit per direct is.

Verwarming kun je natuurlijk enkel aanzetten als dit echt nodig is, optie is om dit per baan te regelen ipv centraal aan te sturen, weet niet hoe dit geregeld is in de splitsingsakte maar je kunt er ook nog aan denken om de aansluiting om te leiden naar ieder appartement apart zodat de bewoners zelf dit kunnen regelen maar ook de rekening betalen.

zand is wel een optie maar denk hioerbij ook aan zand welk het riool inspoeld!

De hellingbaan is buiten en is een installatie voor algemeen gebruik en niet voor een enkele eigenaar.

Het is de enige manier om in de parkeergarage te komen met de auto. Lopend of met de fiets kan en mag je er ook overheen, maar is via een ander deur en trap ook mogelijk.

Het punt is dat uitzetten veel goedkoper is, maar bij een ongeluk kan letselschade alle besparingen teniet doen. Ik vermoed dat geen enkele verzekering, schade tgv het bewust uitzetten van een veilgheidsvoorzienning zal dekken. Het zal dan wellicht niet uitmaken of deze installatie via bijv. het Bouwbesluit verplicht is.

Paul

Paul

op December 2, 2022

Dan zou ik hem uitzetten en weer aan als het nodig is, stel dit wel eerst voor in de ALV.