Is een VVE verplicht rookmelders te plaatsen in hal en trappenhuis vanwege opstalverzekering?

Rolando

Rolando

op August 17, 2022

Goedendag,

Is een VVE verplicht rookmelders te plaatsen in hal en trappenhuis vanwege opstalverzekering?

Paul

Paul

op August 17, 2022

Rolando zei:

Goedendag,

https://vveenergie.nl/2021/09/10/vanaf-1-7-2022-zijn-rookmelders-verplicht-in-vves/

GerardB50

GerardB50

op August 17, 2022

Dan moet je dat hele stuk doorlezen en pas in de reacties op dat stuk staat het volgende;

Dank voor uw reactie. Wat betreft rookmelders in algemene ruimten zoals trappenhuizen is er inderdaad geen wet- en regelgeving voor VvE’s. De wetswijziging per 1 juli 2022 die rookmelders verplicht, heeft alleen betrekking op het woongedeelte (Bouwbesluit 2012, artikel 6.21). De VvE kan er wel natuurlijk voor kiezen om aanvullende veiligheidsmaatregelen te nemen en rookmelders in de algemene ruimten te plaatsen.

En dat is het eigenlijke antwoord op jouw vraag>

Bob

Bob

op August 17, 2022

GerardB50 zei:

Dan moet je dat hele stuk doorlezen en pas in de reacties op dat stuk staat het volgende;

Dank voor uw reactie. Wat betreft rookmelders in algemene ruimten zoals trappenhuizen is er inderdaad geen wet- en regelgeving voor VvE’s. De wetswijziging per 1 juli 2022 die rookmelders verplicht, heeft alleen betrekking op het woongedeelte (Bouwbesluit 2012, artikel 6.21). De VvE kan er wel natuurlijk voor kiezen om aanvullende veiligheidsmaatregelen te nemen en rookmelders in de algemene ruimten te plaatsen.

Als we dan toch gaan haarkloven van mijn kant even het volgende.

Wanneer je een antwoord van iemand anders citeert, en daarmee pretendeert het enige juiste antwoord te geven, moet je wel zeker weten dat het antwoord van die ander ook helemaal correct is. Je moet niet Paul "verbeteren" en zelf daarmee ook de fout in gaan.

Direct de tweede volzin van het citaat klopt voor geen meter. Er is wel degelijk wet-en regelgeving voor de algemene ruimtes van de VvE's. Het bevoegde gezag baseert zich daarop wanneer het over de algemene ruimtes gaat. Het bevoegde gezag kan en mag alleen maar maatregelen vaststellen, en vervolgens ook handhaven, op basis van bestaande wet- en regelgeving.

Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
Paul

Paul

op August 18, 2022

GerardB50 zei:

Dit kopje gemist dan zeker?

Rookmelders in gemeenschappelijke ruimten.

Lezen is toch nog steeds een kunst blijkbaar althans, lezen met aandacht!

GerardB50

GerardB50

op August 18, 2022

In de reactie van Bob staat het volgende:

Er is wel degelijk wet-en regelgeving voor de algemene ruimtes van de VvE's.

Dat is iets wat ik zeker niet zal ontkennen, maar gaat die wet- en regelgeving ook over het verplicht plaatsen van rookmelders?

Bob

Bob

op August 18, 2022

GerardB50 zei:

In de reactie van Bob staat het volgende:

Er is wel degelijk wet-en regelgeving voor de algemene ruimtes van de VvE's.

Dat is iets wat ik zeker niet zal ontkennen, maar gaat die wet- en regelgeving ook over het verplicht plaatsen van rookmelders?

Ja, en er volgt geen nadere uitleg. Je kunt het zelf wel in het Bb2012 vinden.
Rolando

Rolando

op August 22, 2022

Dank heren voor alle informatie.

Ik lees dus hier dat voor algemene ruimtes geen verplichting geldt, dat maakt de wetgeving wel verwarrend of niet?

Rookmelders in gemeenschappelijke ruimten

De wetswijziging per 1 juli 2022 die rookmelders verplicht voor bestaande VvE’s heeft alleen betrekking op het woongedeelte (Bouwbesluit 2012, artikel 6.21). Voor rookmelders in algemene ruimten zoals trappenhuizen is geen wet- en regelgeving. Uiteindelijk is de gemeente verantwoordelijk voor de handhaving van de brandveiligheid en is de VvE verantwoordelijk om aan de wetgeving m.b.t. rookmelders te voldoen. De VvE kan er wel voor kiezen om aanvullende veiligheidsmaatregelen te nemen, zoals rookmelders in de trappenhuizen.

Denk ook goed na over de plekken om rookmelders te plaatsen. Een beveiligingsexpert kan adviseren bij het plaatsen van de rookmelders. Het verschilt namelijk per gebouw wat de beste plekken zijn voor het plaatsen van de melders. Ook is het de vraag hoeveel rookmelders noodzakelijk zijn.

Het doel van een VvE moet zijn het verbeteren van de veiligheid in het gebouw, niet het voldoen aan de minimale wettelijke regels.

Bob

Bob

op August 22, 2022

Rolando zei:

Dank heren voor alle informatie.

Ik lees dus hier dat voor algemene ruimtes geen verplichting geldt, dat maakt de wetgeving wel verwarrend of niet?

Rookmelders in gemeenschappelijke ruimten

De wetswijziging per 1 juli 2022 die rookmelders verplicht voor bestaande VvE’s heeft alleen betrekking op het woongedeelte (Bouwbesluit 2012, artikel 6.21). Voor rookmelders in algemene ruimten zoals trappenhuizen is geen wet- en regelgeving. Uiteindelijk is de gemeente verantwoordelijk voor de handhaving van de brandveiligheid en is de VvE verantwoordelijk om aan de wetgeving m.b.t. rookmelders te voldoen. De VvE kan er wel voor kiezen om aanvullende veiligheidsmaatregelen te nemen, zoals rookmelders in de trappenhuizen.

Denk ook goed na over de plekken om rookmelders te plaatsen. Een beveiligingsexpert kan adviseren bij het plaatsen van de rookmelders. Het verschilt namelijk per gebouw wat de beste plekken zijn voor het plaatsen van de melders. Ook is het de vraag hoeveel rookmelders noodzakelijk zijn.

Het doel van een VvE moet zijn het verbeteren van de veiligheid in het gebouw, niet het voldoen aan de minimale wettelijke regels.

https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012_nvt/artikelsgewijs/hfd6/afd6-5/art6-21

Het is niet ingewikkeld, volgens mij maak je het ingewikkeld. Zie link naar NvT op BB 6.21.

Verder heb ik al eerder aangegeven dat er (i.t.t. wat de bovenstaande reacties zeggen) wel degelijk regelgeving bestaat voor de algemene ruimtes.

MVG, Bob

Bob

Bob

op August 22, 2022

Voorts laat ik even weten dat het wat mij betreft eenvoudiger wordt als je met gerichte vragen komt, in plaats van met onduidelijke beweringen en/of stellingen. 

MVG, Bob