Nieuwe gasketelwet en appartementen | Best wel impact

AndreM

AndreM

op December 11, 2022

Op 1 oktober 2020 trad de Gasketelwet in werking. Om bedrijven de kans te bieden zich voor te bereiden op de nieuwe regelgeving en de CO-certificering te behalen, is een overgangsperiode ingesteld.

Vanaf 1 april 2023 mogen alleen gecertificeerde bedrijven en vakbekwame monteurs werken aan de cv-installatie, de ketel, luchttoevoer en rookgasafvoer.

En nu komt ie: Wanneer je dus in een appartementengebouw (flat) je CV ketel wilt vervangen dan moet die monteur er voor kunnen instaan dat de hele installatie: Dus CV ketel inclusief RookGas Afvoer (RGA) een ketelleven lang veilig blijft.

In ons appartementencomplexje (type portiekflat uit 1995: lift in het midden en links en rechts een stapeltje van vier appartementen) is de RGA dus ook zo'n 27 jaar oud en een collectief systeem waarbij verschillende bewoners in de loop der tijd hun CV ketel vervangen hebben door allerhande merken. Hoewel de RGA's onlangs nog gekeurd zijn is dat een momentopname die die natuurlijk niks zegt over de toekomst.

Aangezien de wetgeving al in 2020 is ingegaan ben ik zo benieuwd of er al ervaringen mee opgedaan zijn: Hoe gaat dit straks in de praktijk uitwerken. Stel een CV ketel moet vervangen worden. Gaat dat dan gewoon gebeuren of zegt de installateur: Helaas pindakaas maar ik ga m'n vingers niet branden aan die RGA afvoer uit 1995.

ACHTERGROND/SITUATIESCHETS:

Het is allemaal best een gedoe, te meer daar onze wijk in een qua energietransitie voorloopwijk staat. Waarbij de gemeente verder nog niks gedaan heeft behalve dat vast te stellen. Zul je net zien dat we de RGA problematiek opgelost hebben en een aantal bewoners flink geïnvesteerd hebben in nieuwe CV's de gemeente komt met de transitie.

De RGA vervangen levert een hoop gedoe op:

• Naar nieuw collectief systeem stelt eisen aan de CV ketels (zelfde merk/type)
  • Naar individueel systeem (4 buizen van 60mm (Miniflex Burgerhout) zou dat bij ons zijn stelt ook weer eisen aan CV ketels waardoor zelfs heel recente ketels vervangen moeten worden
HLubbers

HLubbers

op December 12, 2022

AndreM zei:

Op 1 oktober 2020 trad de Gasketelwet in werking. Om bedrijven de kans te bieden zich voor te bereiden op de nieuwe regelgeving en de CO-certificering te behalen, is een overgangsperiode ingesteld.

Vanaf 1 april 2023 mogen alleen gecertificeerde bedrijven en vakbekwame monteurs werken aan de cv-installatie, de ketel, luchttoevoer en rookgasafvoer.

En nu komt ie: Wanneer je dus in een appartementengebouw (flat) je CV ketel wilt vervangen dan moet die monteur er voor kunnen instaan dat de hele installatie: Dus CV ketel inclusief RookGas Afvoer (RGA) een ketelleven lang veilig blijft.

In ons appartementencomplexje (type portiekflat uit 1995: lift in het midden en links en rechts een stapeltje van vier appartementen) is de RGA dus ook zo'n 27 jaar oud en een collectief systeem waarbij verschillende bewoners in de loop der tijd hun CV ketel vervangen hebben door allerhande merken. Hoewel de RGA's onlangs nog gekeurd zijn is dat een momentopname die die natuurlijk niks zegt over de toekomst.

Aangezien de wetgeving al in 2020 is ingegaan ben ik zo benieuwd of er al ervaringen mee opgedaan zijn: Hoe gaat dit straks in de praktijk uitwerken. Stel een CV ketel moet vervangen worden. Gaat dat dan gewoon gebeuren of zegt de installateur: Helaas pindakaas maar ik ga m'n vingers niet branden aan die RGA afvoer uit 1995.

ACHTERGROND/SITUATIESCHETS:

Het is allemaal best een gedoe, te meer daar onze wijk in een qua energietransitie voorloopwijk staat. Waarbij de gemeente verder nog niks gedaan heeft behalve dat vast te stellen. Zul je net zien dat we de RGA problematiek opgelost hebben en een aantal bewoners flink geïnvesteerd hebben in nieuwe CV's de gemeente komt met de transitie.

De RGA vervangen levert een hoop gedoe op:

• Naar nieuw collectief systeem stelt eisen aan de CV ketels (zelfde merk/type)
  • Naar individueel systeem (4 buizen van 60mm (Miniflex Burgerhout) zou dat bij ons zijn stelt ook weer eisen aan CV ketels waardoor zelfs heel recente ketels vervangen moeten worden

Rookgas afvoerkanalen dienen in principe gelijktijdig met het vervangen van de cv-ketel worden vernieuwd. Het is wel zo dat ze meestal wel langer meegaan. In ons appartmentencomplex hadden wij nog de RGA van de bouw in 1985. Die zijn nu eindelijk in 2021 vervangen. Heeft u wel RGA voor HR-ketels?? Ik kan mij nl niet voorstellen dat er nog nieuwe VR-ketels zijn geplaatst.

Ik zou aanbevelen om de RGA toch zo snel mogelijk te gaan vervangen. Bij ons is het allemaal uiteinderlijk wel meegevallen.

DikOz

DikOz

op December 12, 2022

"Rookgas afvoerkanalen dienen in principe gelijktijdig met het vervangen van de cv-ketel worden vernieuwd. "

Ik dacht dat dit alleen voor het privé deel van de afvoer geldt. Toch niet voor de hele CLV?

Paul

Paul

op December 18, 2022

als ik jullie was zou ik veel verder kijken dan alleen de RGA, bekijk eens of er ruimte is om een monobloc warmtepomp te plaatsen! hiervoor heb je wel een aan en afvoer nodig maar deze kun je combineren met de afvoer van de vuile lucht van binnen, (keuken douche toilet) en de afvoer kun je de huidige RGA voor gebruiken bijvoorbeeld.

een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de huidige staat van isolatie, kijk daar dus ook naar...

Al met al, kijk verder, kijk wat er benodigd is in het totale plaatje en beperk jezelf niet!!!

Jaap

Jaap

op January 9, 2023

De installateur zal op het moment van onderhoud controleren of de rookgasafvoer voldoet, de checklist het nieuwe beugelen is één van de aandachtspunten. Je hoeft dus niet te wachten tot vervanging.

Je kunt je druk maken om kosten, maar belangrijker is dat prutswerk uit het verleden nu boven komt drijven.

Wat betreft een monobloc, deze dient buiten te worden opgesteld. Ik vermoed dat hier een warmtepompboiler voor warm tapwater wordt bedoelt? Ventilatiekanalen zijn doorgaans niet geschikt voor een warmtepompboiler ivm kans op condensvorming.