verplicht meedoen onderhoudskosten raamposten buiten VVE,

Merle

Merle

op April 8, 2022

Ik kreeg een brief vanuit onze VVE, besloten in een vergadering waar ik niet bij kon zijn (als huiseigenaar). Daarin staat dat ik verplicht ben 7.400,00 te betalen ( zo maar even, hoe dan en érg veel, geen steiger nodig, raam ong 3m breed, 2,5m hoog), omdat ze alle panden van deze VVE dezelfde uitstraling willen geven aan de voorkant en een bedrijf daarvoor hebben binnengehaald (waarvan ik tot 5 minuten geleden de naam niet kreeg). Betreft raamposten door uitdroging iets gebarsten en schilderwerk. Ik weet dat ze aan renovering/onderhoud toe zijn, maar kan ik VERPLICHT worden om zo'n hoog bedrag te betalen, terwijl ik zie dat velen ver onder dit bedrag zitten? Mag ik zélf een schilder zoeken, die dezelfde kleur gaat gebruiken? Dat bedrag van 7.400,00 kan ik niet betalen. Weet iemand hier met 100% zekerheid een antwoord op te geven, alsjeblieft? Er wordt hieraan NIETS uit de VVE kas betaald, onvoldoende saldo.

DikOz

DikOz

op April 9, 2022

100% zekerheid krijg je alleen bij de rechter, als je argumenten hebt om de beslissing van de ALV aan te vechten.

- Ik denk dat je een gerede kans maakt als 'ze' (jij! in de ALV) inderdaad voornamelijk alle panden van deze VVE dezelfde uitstraling willen geven.
- Ik denk dat je weinig kans maakt als het om (bijna spoedeisend) achterstallig groot onderhoud gaat. Zie redenering rechter in de zaak: https://www.omgevingsweb.nl/jurisprudentie/eclinlgharl20212543/

Maar beide alleen als alles procedureel goed is afgehandeld, bijvoorbeeld de agenda op tijd ontvangen, voldoende stemmen aanwezig op de vergadering, meerdere offertes afgewogen, minimaal 2/3 meerderheid voor, raampartijen zijn gemeenschappelijk volgens Splitsingsakte en -reglement, vooraf bepaalde verdeelsleutel van kosten.

Procedureel: er ontbreekt veel in je opsomming, maar ik zie 2 merkwaardigheden:
- Ik neem aan dat je vooraf de offertes of een goede samenvatting zelf hebt mogen inzien.
-"Zo'n hoog bedrag te betalen, terwijl ik zie dat velen ver onder dit bedrag zitten?" De verdeelsleutel was toch vooraf bekend?

Paul

Paul

op April 12, 2022

Dit soort zaken word besproken in de vergadering, nu u hierbij niet aanwezig geweest bent kunt u ook uw stem niet laten horen, warom u er niet bent doet er niet toe trouwens, of u het wel of niet kunt betalen doet er trouwens ook niet toe behalve dan dat dit zeer vervelend is voor u.

https://www.247vvebeheer.nl/blog/onderwerpen-alv-vergaderingen-vve-moeten-op-de-agenda-staan/

zoals u kunt lezen moeten onderwerpen wel op de agenda hebben gestaan, stond dit onderwerp niet op de agenda dan kunt u nog dit besluit aanvechten bij de rechter maar dit moet wel binnen 4 weken gebeuren na afloop alv!!!

Verder, kijk de splitisingsakte na, daarin kunt u zien voor welk deel u aangeslagen kunt worden, vraag de offerte op en deel dat bedrag door uw deel, zo kunt u kontroleren of de hoogte van de bijdrage de juiste is.

u zult moeten bijdragen, via een verhoging hypotheek of anderszins!