WA verzekering VVE

Gtaa

Gtaa

op May 17, 2015

Zou het nuttig zijn als wettelijk wordt vastgelegd dat een VVE verplicht een WA verzekering moet hebben?

Rob

Rob

op May 17, 2015

Gtaa zei:

Zou het nuttig zijn als wettelijk wordt vastgelegd dat een VVE verplicht een WA verzekering moet hebben?

Dat is toch al wettelijk geregeld?
Voor zover ik weet is dat in alle modelreglementen al vastgelegd !
Lees bv. MR1992 artikel 8 of MR2006 art. 15

alex van Eijk

alex van Eijk

op May 18, 2015

Gtaa zei:

Jazeker.

Leg het maar vast.

Nu staat in spl akte dat een de administrateur opstal verzekering zal sluiten.  het staat er niet echt els wettelijk verplicht en de WA verzekering wordt erin nu NIET genoemnd en dat moet wel !

De WA verzekering is er ter bescherming van slachtoffers (bv voorbijganger die dakpan op t hoofd kreeg). en dan moeten we zeker weten dat de Vve dat geregeld heeft !

Notaris kan daarop controleren bij overdracht van een appartements recht.!

Rob

Rob

op May 18, 2015

alex van Eijk zei:

Jazeker.

Leg het maar vast.

Nu staat in spl akte dat een de administrateur opstal verzekering zal sluiten.  het staat er niet echt els wettelijk verplicht en de WA verzekering wordt erin nu NIET genoemnd en dat moet wel !

De WA verzekering is er ter bescherming van slachtoffers (bv voorbijganger die dakpan op t hoofd kreeg). en dan moeten we zeker weten dat de Vve dat geregeld heeft !

Notaris kan daarop controleren bij overdracht van een appartements recht.!

Dan heb je vast een oude splitsingsakte, in de modelreglementen vanaf MR1983 staat dat een VvE een WA verzekering moet afsluiten.
Kees Oomen

Kees Oomen

op May 18, 2015

In de meeste gevallen is een WA-verzekering verplicht, maar niet in alle gevallen. Een wettelijke norm zou dan soelaas bieden. 

Rob

Rob

op May 18, 2015

Het lijkt me niet aannemelijk dat in het burgerlijk wetboek een tekst toegevoegd gaat worden waardoor enkel VvE's verplicht gaan worden een WA verzekering af te sluiten, dus moet het geregeld worden in het modelreglement van de VvE. Aangezien dit vanaf MR1983 standaard in het reglement opgenomen is kan ik me niet voorstellen dat deze verplichting in het nieuwe MR zou verdwijnen. In VvE's met een oude splitsingsakte is het weliswaar niet verplicht om een WA af te sluiten, maar mag dat natuurlijk wel gewoon !

id

id

op May 19, 2015

Rob zei:

Dat is toch al wettelijk geregeld?
Voor zover ik weet is dat in alle modelreglementen al vastgelegd !
Lees bv. MR1992 artikel 8 of MR2006 art. 15

Voor jongere VvE's is het verplicht, voor oudere niet. Bij mij (3 voordeuren, 2 eigenaren) is het inderdaad ook zo dat ik het op zich wel zou willen en de andere eigenaar er niet eens over wil praten. Toch vind ik keuzevrijheid belangrijk, ik ben blij dat het voor ons niet verplicht is, het is een pittig onderdeel van de premie. Ik zou het wel waarderen als ik bijvoorbeeld alleen voor mijn aandeel in de VvE de WA kan afsluiten. Nu kan ik alleen een WA afsluiten als ik het deel van de onwillende voor de onwillende betaal (ook al heb ik meerderheid van stemmen, de ander gaat toch niet betalen).

Paul

Paul

op May 20, 2015

stuur deze ander een aangetekend schrijven dat u de vve levend wil maken en zet daarin de datum van vergadering, reageert hij niet, dan maar niet dan kunt u zelf een reservefonds op starten door daarin geld te gaan storten, stuur deze ander, ook weer aangetekend een sommatie om geld over te maken binnen 14 dagen, doet deze dit niet vraag dan aan de rechter om deze te dwingen met eventueel niet voldoen , weigering dus en boete daarop...

Rob

Rob

op May 25, 2015

Wanneer uw VvE een beheerder heeft die het SKW certificaat heeft hoort die beheerder er conform de beoordelingsrichtlijn BRL 5016 op toe te zien dat de VvE zijn wettelijke aansprakelijkheid heeft afgedekt !