wat is een brandoverslagberekening en wat zegt dit.

bert

bert

op February 2, 2023

Zegt een brandoverslagsbereking iets over de veiligheid van een hoogbouwcomplex voor ouderen?

Bob

Bob

op February 3, 2023

1. Brandoverslag speelt ook binnen het eigen gebouw.

2. Zowel -doorslag als -overslag hebben geen enkele relatie met leeftijd of ouderdom. 

Beginnend brandje in de VvE? Wacht niet te lang met blussen!
bert

bert

op February 7, 2023

Bob zei:

1. Brandoverslag speelt ook binnen het eigen gebouw.

2. Zowel -doorslag als -overslag hebben geen enkele relatie met leeftijd of ouderdom. 

Met dank,

Enkel n brandoverslagberekening zegt dus niet of het gebouw voldoet aan de eisen van het te volgen bouwbesluit/ NEN , immers zijn er meer regels te volgen.

Bob

Bob

op February 7, 2023

Correct, er staan veel meer eisen in de wet- en regelgeving. Niet alleen maar WBDBO, maar ook v.w.b. bijvoorbeeld vluchtroutes, installaties alsook op gebied van standzekerheid. Daarnaast is het afhankelijk van de verleende vergunning en de op dat moment geldende wet- en regelgeving. Niet alle gebouwen voldoen aan de nu (pas) geldende normen. 

Tot slot geeft ook de norm geen zekerheden, er wordt gerekend met "standaard" vuurlasten en dito overige omstandigheden. Zekerheid is een relatief begrip.

bert

bert

op February 24, 2023

Bob zei:

Correct, er staan veel meer eisen in de wet- en regelgeving. Niet alleen maar WBDBO, maar ook v.w.b. bijvoorbeeld vluchtroutes, installaties alsook op gebied van standzekerheid. Daarnaast is het afhankelijk van de verleende vergunning en de op dat moment geldende wet- en regelgeving. Niet alle gebouwen voldoen aan de nu (pas) geldende normen. 

Tot slot geeft ook de norm geen zekerheden, er wordt gerekend met "standaard" vuurlasten en dito overige omstandigheden. Zekerheid is een relatief begrip.

Met dank voor de heldere uitleg , van de week vernomen dat de buitengevel niet voldoet aan klasse 2 wat het ook betekent. Maar ga er maar vanuit dat alles in orde is.

Bob

Bob

op February 25, 2023

De kans is wat mij betreft groot dat het juist niet in orde is.

In de praktijk moet de gevel van bestaande bouw voldoen aan brandvoortplantingsklasse 2. Dit naast de eis voor WBDBO.

Wat mij betreft is het verstandig om advies/mening te vragen aan de gemeente als bevoegde autoriteit. De naam van de afdeling is bijvoorbeeld vergunningverlening & handhaving, of iets als bouw- en woningtoezicht (maar er zijn meer namen).

MVG, Bob 

bert

bert

3 weken geleden

ik heb gehoord dat n medebewoner het glas heeft laten onderzoeken en er zou gewoon glas in zitten waar je doorheen kunt vallen. Zijn toch ramen over de volle hoogte.  Bij de gemeente hadden ze tegen hem verteld dat zolang andere bewoners geen klachten hebben en er nog geen brand was geweest het niet zon vaart zou lopen. Maar ik zal toch nu jullie dit schrijven eens aan de bel trekken. 

Dank je.